La Cigogne terug? Je smaakpapillen zijn al onderweg.

La Cigogne terug? Je smaakpapillen zijn al onderweg.

Na jaren weg te zijn, is het eindelijk zover: “La Cigogne” maakt z’n comeback. In 1997 verdween het van de schappen, maar dit jaar is het terug. Dit drankje was vroeger alles, en nu gaan we dat opnieuw beleven. Want zeg eerlijk, wie heeft er niet van gedronken? Bijna 70 jaar was het dé frisdrank die iedereen kende. Je zag het op verjaardagen, bruiloften, familiediners. Iedereen had die fles op tafel staan. En toen, ineens, poef, weg…WTF???

Maar nu blaast de Société des Boissons du Maroc (SBM) er weer leven in. Na 21 jaar afwezigheid knallen ze het opnieuw de markt op. Ja, je leest het goed. We gaan weer “La Cigogne” drinken, alsof het nooit weg is geweest.

Dit drankje heeft een lange geschiedenis. Al in 1929 begon het allemaal. De Brasserie Glacière Internationale (BGI) registreerde toen hun eerste frisdrankmerk. De naam? “La Cigogne”. Het werd meteen een hit. Iedereen dronk het, of je nou arm of rijk was. Dit drankje verbond letterlijk alle lagen van de samenleving. En alsof dat nog niet genoeg was, kwam er in de jaren ’30 ook nog “Judor” bij. Nog zo’n frisdrank waarvan mensen zeggen dat het de voorloper van Orangina was. Twee iconen die in Marokko alles domineerden.

In de jaren ’70 waren “La Cigogne” en “Judor” niet te stoppen. Ze namen het zelfs op tegen de grote namen als Coca-Cola en Pepsi. En je weet het, dat is geen grap. Deze Marokkaanse frisdranken deden het gewoon. Ze hielden stand tegen de reuzen. Totdat alles veranderde.


Globalisering sloeg toe. Grote internationale merken kregen meer invloed. En langzaam maar zeker verdwenen de lokale favorieten uit de schappen. In 1997 was het dan echt over. “La Cigogne”, dat drankje waar we allemaal mee opgegroeid waren, verdween. Geen flesje meer op tafel, geen blikje meer in de koelkast. Het was voorbij.

Maar nu, in 2024, komt het terug. SBM gooit “La Cigogne” opnieuw op de markt. En dat niet alleen. Ze pakken het serieus aan met flesjes én blikjes. Ja, je kunt straks weer met een ouderwets flesje “La Cigogne” in je hand staan. Of het nou op een feestje is, bij familie, of gewoon omdat je er zin in hebt. Verwacht wordt dat het in juli weer overal te koop is.

En weet je wat? Dit is niet zomaar een frisdrank. Dit is nostalgie in een flesje. Dit is een stukje jeugd dat terugkomt. Ga maar vast ruimte maken in je koelkast. Want “La Cigogne” is back!

CATEGORIES
TAGS
El Morro Chronicles
Opiniemakers

Met hun onmiskenbare stem en provocerende perspectieven daagt El Morro Chronicles lezers uit om verder te kijken dan de oppervlakkige berichtgeving en diepere inzichten te verkennen.


El Morro Chronicles is een intrigerend en anoniem duo dat zich richt op het blootleggen van de onderstromen in de samenleving. Met een scherpe en vaak onverbloemde benadering van actuele kwesties, biedt dit duo een frisse kijk op thema’s die vaak onderbelicht blijven in de mainstream media.

Door anonimiteit te omarmen, stelt El Morro Chronicles zich in staat om zonder de beperkingen van persoonlijke betrokkenheid of publieke druk te schrijven. Hun analyses zijn diepgaand en hun meningen ongecensureerd, met als doel het aanzetten tot reflectie en discussie.

Wat maakt ‘El Morro Chronicles zo special?

Abdelilah Amraoui
Medeoprichter & Opiniemaker

Trouw: Natuurlijk stopt integratie bij de voordeur


Abdelilah Amraoui, mede-oprichter van Marokaas.nl, zet zich in voor gelijkheid en inclusie, ongeacht huidskleur, religie of seksuele geaardheid.

Sinds 2023 is hij actief als opiniemaker bij Joop (BNNVARA), Metro en Voetbalzone. In slechts twee maanden heeft hij meer dan 120.000 lezers bereikt via Joop’s opiniewebmagazine. Hij speelt ook een sleutelrol in de oprichting van de Nederlandse redactie van MoroccoWorldNews.com, dat jaarlijks ongeveer 75 miljoen unieke bezoekers trekt.

Abdelilah heeft zijn eerste boek, Marokkaanse Kortsluiting, afgerond. De verhalenbundel, die eind 2024 zal worden uitgegeven, biedt een humoristische blik op de interactie tussen Marokkanen en Nederlandse gewoonten met 20 verhalen die culturele verschillen en overeenkomsten belichten.

De afgelopen 20 jaar heeft hij zich in Nederland ingezet tegen discriminatie van Marokkaanse jongeren met projecten zoals de Ramadan-SMS, die hij begin 2000 introduceerde in samenwerking met het ANP, en de Cyber Imam via Maghreb.nl, een platform voor online discussie. Maghreb.nl heeft brede media-aandacht gekregen, waaronder een artikel in de New York Times.

Abdelilah heeft ook gewerkt als adviseur voor de corporate sector, bijgedragen aan de tv-serie Najib & Julie, en filmmuziek geleverd voor series zoals New York CSI en Shouf Shouf Habibi. Een van zijn hoogtepunten was de samenwerking met Fab Morvan (Milli Vanilli), waarbij hun single exclusief werd gelanceerd op de Oprah Winfrey Show.